Mindig a megfelelőt

Édesapám mindig is nagy motoros volt. Gyerekkora óta csinálta, és az volt a mindene. Persze a családja után. Éjjel-nappal szerelte őket, ha éppen szükség volt rá. Mindig vett hozzá valamit, vagy egy alkatrészt, vagy magának felszerelést. Sokszor figyelte az újságok apróhirdetéseit is, néha ráakadt ezekben egy-egy jó ajánlatra.

 

Engem is próbált motorosnak nevelni, ami középiskolás koromig sikerrel is ment. Ugyanis utána elköltöztem kollégiumba, és rájöttem, hogy nem érdekelnek annyira a motorok. Na de addig! Addig én is apám nyomdokaiba léptem, elkezdtem motorozni, amint tudtam, megcsináltam a jogsit is kismotorra, és meghódítottam az utakat a faluban. Egy idő után beléphettem abba a motoros klubba is, aminek ő is a tagja volt. Ennek a klubnak volt egy cross pályája is, így én is ráálltam erre a fajta motorozásra. Ehhez azonban már komolyabb felszerelés is kellett, mint amit addig használtam. Be kellett szereznem kesztyűt, nadrágot, csizmát, páncélt, és még egy új bukósisakot is. Bizony. A bukósisak megválasztása ugyanis nem mindegy. Nagyban függ a motorozás stílusától. Például: egy cross bukósisaknak előrébb van az áll része, és a szem rész fölött van egy szintén kinyúló napellenző. Ebben nagyon kényelmesen lehet a pályán motorozni, és még védelmi feladatot is el tud látni. Viszont ha ebben akarna valaki sportmotorra ülni, ahol a sebesség az első, az nagyon rosszul járna, ugyanis kialakításának köszönhetően úgy vinné hátra a szél a fejünket nagy sebességnél, hogy csak nézünk utána. A gyors motorozáshoz megfelelő bukósisak úgy van kialakítva, hogy minél kisebb legyen az ellenállása. Persze elég nagy sebességnél így is erősen kell tartani magunkat, de lényegesen könnyebb, továbbá oldalra is tudunk tekinteni, az ellenállás mértéke nem (vagy csak csekély mértékben változik). Mivel nincs előre, vagy hátra meghosszabbítva a sisak. A chopper motorokon pedig kevesebb védelem, inkább az esztétika számít. Mármint némely motorosnál, azért ott is látok olyan bukósisakot, ami a teljes arcot takarja. De akadnak olyanok, főleg az idősebb, nagy szakállal rendelkező choppereseknél, akik főleg katonai sisakhoz hasonlót vesznek fel. Persze ez is véd, viszont stílusban sokkal közelebb van a „kemény motorosokhoz”. És a ZZ Top-szerű szakáll is nyugodtan loboghat így a szélben.

Ezek csak nagyvonalban voltak a motorozás és a bukósisak fajtái, ennél szélesebb a választék, színösszeállításban, kialakításban, és egyebekben is. Az én sisakom talán a mai napig megvan otthon. Ha egyszer kedvem támadna motorozni, újra felvehetem.